Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Luokkamuotoinen 1-6

Pienryhmät

Kurenalan koulun yhteydessä toimii kaksi erityisopetuksen pienryhmää;luokat 1-3 sekä 4-6. Ryhmäjaot voivat vaihdella vuosittain oppilasmateriaalin mukaan. Ryhmissä opiskelee sekä mukautettuja oppilaita että yleisopetuksen oppilaita.
Tavoitteena on muodostaa mahdollisimman toimivat ryhmät, joissa oppilaiden erityispiirteet voidaan huomioida. Opetus pyrkii noudattamaan yleisopetuksen tavoitteita, joita oppilaat opiskelevat omien yksilöllisten edellytysten mukaan.
Oppilaille laaditaan HOJKSit oppiaineista ja/tai opetusmenetelmistä, mihin heidän opetuksensa perustuu. Oppilaista integroidaan mahdollisuuksien mukaan yleisopetuksen ryhmiin.

Pienryhmissä on tavoitteena

  • Antaa perustiedot ja taidot opiskelua ja kehittymistä varten
    • Painottamalla perusasioiden oppimista
    • Painottamalla äidinkieltä ja matematiikkaa
    • Harjoittelemalla omantoiminnan ohjaamista
    • Järjestämällä opetus strukturoidusti
  • Kehittää ajattelun taitoja ohjaamalla ja innostamalla
    • Havannointiin ja vertailuun
    • Jäsentämään tietoa
    • Keksimään uusia ratkaisuja
    • Huomioimaan syy-seuraussuhteita
    • Liittämään uutta tietoa aikaisemmin opittuun
  • Tukea ja rakentaa itsetuntoa
    • Antamalla rakentavaa palautetta toiminnasta ja työskentelystä
    • Kannustamalla yrittämiseen , jotta oppilas löytäisi omat vahvuutensa ja saisi tukea terveen itsetunnon rakentamiseen
    • Ohjaamalla vastuuseen omista teoista
    • Antamalla välineitä toimia ristiriitatilanteissa

Harjaantumisopetus

Harjaantumisopetuksen kaksi ryhmää toimivat Kurenalan koulun yhteydessä. Opetusryhmät muodostuvat oppilasmateriaalin mukaan. Oppilaiden opetus pohjautuu HOJKSiin, joka laaditaan moniammatillisessa yhteistyössä oppilaan kanssa työskentelevien henkilöiden kanssa.

Esiaste 1-2 ja peruskoulun 1-6-loukilla opetuksessa huomioidaan

  • Aistien toiminta
  • Myönteisen minäkuvan kehittyminen
  • Kommunikaatio
  • Sosiaaliset taidot
  • Oppimisvalmiuksien kehittyminen
  • Liikunta ja terveelliset elämäntavat
  • Kädentaidot
  • Selviäminen päivittäisissä toiminnoissa

Opetus pyrkii olemaan mahdollisimman toiminnallista ja sitä liitetään mahdollisimman paljon arkipäivän tilanteisiin. Oppiaineksesta muodostetaan opetuskokonaisuuksia, joihin eri oppiaineet integroidaan. Riittävällä toistolla ja strukturoidulla opetuksella tuetaan oppimista.

Peruskoulu 7-9-luokilla painotetaan

  • Selviytymistä arkipäivän toiminnoissa
  • Itsenäistä selviytymistä eri tilanteissa
  • Sopivan jatko-opiskelupaikan löytämistä
  • Työelämään tutustumista erilaisten työharjoittelujen avulla
  • Sopivan asumismuodon löytämistä
english
russia
terveys rakennusluvat opetus poytakirjat
Vähäistä lumisadetta

1°C

Pudasjärven sää

Vähäistä lumisadetta

Ilmankosteus: 90%

Tuulen nopeus: 11.27 km/h

  • 3 Maalis 2015

    Lumisadetta 2°C 0°C

  • 4 Maalis 2015

    Lumikuuroja 2°C -1°C

Kollaja-työryhmän loppuraportti

Pudasjärven kaupunginhallituksen perustama Kollaja-työryhmä on saanut työnsä valmiiksi ja työryhmän loppuraportti on esitelty valtuutetuille 25.2. klo 17.00 pidetyssä valtuustoseminaarissa.

Lisätietoja loppuraportista

Kaupunginjohtaja Tomi Timonen puh. 050 454 8230, tomi.timonen(ät)pudasjarvi.fi
Toimitusjohtaja Pertti Pietinen puh. 040 581 4726, pertti.pietinen(ät)pvo.fi

OuluOn Only In Lapland