• Takaisin kotiin
  • Eput Pudiksella
  • Hirsikampus avoinna yleisölle kesällä 2017

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Oulunkaaren chatissa voi saada neuvoa myös terveyteen liittyvissä asioissa

Chat-palvelut ovat yleistyneet yritysten ja myös julkisten toimijoiden nettisivuilla. Chatin kautta asiakkaat ja kuntalaiset voivat keskustella reaaliaikaisesti asiantuntijoiden kanssa. Oulunkaarella on noin vuoden verran ollut käytössä chat-palvelu. Nyt palveluvalikkoon lisätään hoitaja- ja lääkäri-chatit.

Kun kuntalainen menee Oulunkaaren nettisivuille, chat-ikkuna aukeaa sivun oikeaan alareunaan asiakaspalvelijan ollessa kirjautuneena sisään. Käytössä on erilaisia teema-chatteja, esimerkiksi päihdetyöhön tai neuvolapalveluihin liittyen. Chat mahdollistaa matalan kynnyksen yhteydenotot sosiaali- ja terveyspalveluihin, auttaa oikeaan palveluun ohjautumisessa ja helpottaa tiedon saantia.

Lääkärit ja hoitajat chatissa

Maaliskuun alusta Oulunkaari ottaa käyttöön terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät chatit, joiden vastaajina toimivat lääkärit ja hoitajat. Lääkäri-chat on perjantaisin kello 14-15 ja hoitaja-chat tiistaisin ja torstaisin kello 10-12.

Miksi lääkärit ja hoitajat ovat chatissa, hoitotyön päällikkö Ritva Väisänen?

”Organisaatiomme haluaa tarjota kuntalaisille erilaisia ns. matalan kynnyksen asiointimahdollisuuksia ja tämä palvelumuoto on yksi sellainen. Chat-palvelu mahdollistaa ajanvarauksettoman terveysneuvonnan ja terveydenhuollon palveluohjauksen.” Tulevaisuudessa lääkärin ja hoitajan potilaan kanssa käymät kohtaamiset hoidetaan Väisäsen mukaan yhä useammin virtuaalisesti: ”Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi videopuhelua tai chat-yhteyttä potilaan ja ammattilaisen välillä.” Chat toimintona tuo myös ammattilaisille uudenlaisen tavan tuottaa palveluita kuntalaisille.

Lääkäri- ja hoitaja-chateissa voi kysyä yleisiä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. ”Asiantuntijaneuvojat antavat vinkkejä terveyden edistämisestä ja sairauksien ennaltaehkäisystä, sekä opastavat ajankohtaisissa terveydellisissä kysymyksissä”, kertoo vs. terveyspalvelujohtaja Jyri Moilanen. Moilanen muistuttaa, että henkilökohtaisia tietoja ei chatissa voi jakaa: ”Esimerkiksi laboratorio-vastausten kysymisen tai reseptien uusimisen oikea paikka on Oulunkaaren Omahoitopalvelu. Varsinaista sairaudenhoitoa palvelu ei myöskään tarjoa, vaan neuvonta tapahtuu yleisellä tasolla. ” Chateissa annetaan neuvontaa myös yleisesti Oulunkaaren tarjoamista terveyden- ja sairaanhoidon palveluista.

Matalan kynnyksen chat-palvelu on osa Oulunkaaren strategian mukaista toimintaa, jossa lähipalvelut voivat olla myös digitaalisia palveluita.

Oulunkaarella on käytössä myös muita chatteja

Lista kaikista Oulunkaaren tarjoamista chat-palveluista:

• Neuvola: maanantaisin klo 9-11 ja torstaisin klo 14-16
  • Sosiaalityö: perjantaisin klo 12-14
  • Päihdetyö: parittomien viikkojen tiistaisin klo 12-14
  • Hoitajat: tiistaisin ja torstaisin kello 10-12
  • Lääkärit: perjantaisin kello 14-15
  • Palvelujohtajat: tiistaina 17.1. klo 14-16 ja sen jälkeen joka kuukauden ensimmäinen tiistai klo 14-16

Yllä lueteltujen ns. teemachatien lisäksi yleistä neuvontaa saa chatissa yöaikaan. Teemachatit eivät ole käytössä arkipyhinä.

Palvelujohtajien chatissa vastaamassa ovat perhepalvelujohtaja Mirva Salmela, terveyspalvelujohtaja Jyri Moilanen ja vanhuspalvelujohtaja Matti Vähäkuopus. Heiltä voi kysyä Oulunkaaren palveluista ja antaa kehittämisideoita.

Asiointi chatissa on nimetöntä. Chatiin ei saa kirjoittaa omaa nimeä tai henkilötunnusta. Henkilökohtaiset asiakasasiat hoidetaan puhelimitse tai Oulunkaaren Omahoidon viestillä.

english
russia
terveys rakennusluvat opetus
poytakirjat pieni
luottamushenkilopalvelu

Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Hyvinvointivaliokunta aloitti ripeästi toimintansa

Uusi hyvinvointivaliokunta aloitti työnsä 19.6.2017.Opetus- ja sivistysjohtaja Juha Holappa kertasi valiokuntien tehtäviä painottaen valiokunnan keskeistä roolia päätöksien laadukaassa valmistelussa.Valiokunta voi osallistua ja laatia päätösten tai toiminnan vaikutusten ennakkoarviointeihin. Valiokunta osallistuu monipuoliseen yhteistyöhön Pudasjärven elinvoiman ja asukkaiden hyvinvoinnin lisäämiseksi. Yhteistyömuodot syntyvät valiokunnan jäsenten ideioista ja toiveista.

OuluOn Only In Lapland