- käytössä kaikki esi-ja perusopetuksen tukimuodot
- oppilas on ollut tehostetussa tuessa
- oppilas saa erityistä tukea ja muuta tukea
- oppilas voi opiskella opetuksen painotettuja oppisisältöjä, joista tarkemmin linkissä 4
- toteutuu lähikouluperiaatteella oman koulun yleisopetuksessa
- toteutuu joustavilla opetusjärjestelyillä
- toteutuu pienryhmissä
Pedagoginen selvitys
- pedagogisen selvityksen laadinnasta vastaa luokanopettaja tai aineenopettaja yhdessä erityisopettajan kanssa
- pedagoginen selvitys tehdään yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa
- pedagoginen selvitys käsitellään oppilashuoltoryhmässä moniammatillisesti
- käsittely kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
- päätös erityisen tuen aloittamisesta kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
- tarvittaessa asiantuntija lausuntoja ks. psykologin testit
Erityisen tuen päätös
- luonteeltaan valituskelpoinen hallintopäätös
- oppilaan ja huoltajan kuuleminen
- tarkistetaan vähintään 2.lk jälkeen ja ennen 7.luokalle siirtymistä
- 6.luokkalaisten erityisen tuen päätös tarkistetaan 7. luokan nivellyksen yhteydessä
- tarkistaminen aina, kun muutoksia tapahtuu
- erityisen tuen piirissä oleva oppilas ei tarvitse tehostetun tuen vaihetta uuden oppiaineen yksilöllistämistä varten
- erityisen tuen päätöksen valmistelee pienten koulujen osalta koordinaattori
- sivistystoimenjohtaja tekee hallinnollisen päätöksen
- virkarehtori valmistelee päätökset ja tekee hallinnolliset päätökset
HOJKS
- luonteeltaan pedagoginen asiakirja, joka arkistoidaan koululle
- laaditaan viimeistään kahden kuukauden kuluttu pedagogisesta selvityksestä
- oppilas ja huoltaja ovat mukana laatimisessa
Arviointi
- vähintään kerran lukuvuodessa
- aina tuen tarpeen muuttuessa
Siirtyminen tehostetun tuen piiriin
- laaditaan uusi pedagoginen selvitys
- käsitellään oppilashuoltoryhmässä
- tehdään hallinnollinen päätös erityisen tuen päättymisestä
- päätös kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
- oppilas jatkaa tehostelun tuen piirissä
Lomakkeet
Apua arviointiin (Word-tiedostoja)