- käytössä kaikki esi-ja perusopetuksen tukimuodot
- se on jatkuvaa, intensiivistä tukea
- tehostetussa tuessa on käytössä useampi tukimuoto samanaikaisesti
- oppilas saa tuen pääosin omassa luokassaan
- oppilas voi saada tukea eriyttävässä ryhmässä
- oppilas voi saada tukea myös pienryhmässä omassa koulussa
- oppilas voi opiskella opetuksen erityisä painoalueita, joista on tarkemmin kohdassa 4
Pedagoginen arvio
- laadinnasta vastaa luokanopettaja tai aineenopettaja erityisopettajan tuella
- arvion laadintaa osallistuvat myös oppilas hänen huoltajansa
- pedagoginen arvio käsitellään oppilashuoltoryhmässä moniammatillisesti
- käsittely kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
- päätös tehostetun tuen aloittamisesta kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
- pedagoginen arvio arkistoidaan koululle
Oppimissuunnitelma
- luonteeltaan pedagoginen asiakirja, joka arkistoidaan koululle
- laaditaan mahdollisimman pian oppilashuoltoryhmän käsittelyn jälkeen
- oppilas ja huoltaja ovat mukana laatimisessa
- oppimissuunnitelma annetaan myös kotiin
Arviointi
- vähintään kerran lukuvuodessa
- aina tuen tarpeen muuttuessa
Siirtyminen yleisen tuen piiriin
- laaditaan uusi pedagoginen arvio
- käsitellään oppilashuoltoryhmässä
- päätös kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
- oppilas jatkaa yleisen tuen piirissä
- oppilaan edistymistä seurataan yleisen tuen oppimissuunnitelmalla
Lomakkeet
Apua arviointiin (Word-tiedostoja)