EN | RU | FI

Tehostettu tuki

  • käytössä kaikki esi-ja perusopetuksen tukimuodot
  • se on jatkuvaa, intensiivistä tukea
  • tehostetussa tuessa on käytössä useampi tukimuoto samanaikaisesti
  • oppilas saa tuen pääosin omassa luokassaan
  • oppilas voi saada tukea eriyttävässä ryhmässä
  • oppilas voi saada tukea myös pienryhmässä omassa koulussa
  • oppilas voi opiskella opetuksen erityisä painoalueita, joista on tarkemmin kohdassa 4

Pedagoginen arvio

  • laadinnasta vastaa luokanopettaja tai aineenopettaja erityisopettajan tuella
  • arvion laadintaa osallistuvat myös oppilas hänen huoltajansa 
  • pedagoginen arvio käsitellään oppilashuoltoryhmässä moniammatillisesti
  • käsittely kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
  • päätös tehostetun tuen aloittamisesta kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
  • pedagoginen arvio arkistoidaan koululle

Oppimissuunnitelma

  • luonteeltaan pedagoginen asiakirja, joka arkistoidaan koululle
  • laaditaan mahdollisimman pian oppilashuoltoryhmän käsittelyn jälkeen
  • oppilas ja huoltaja ovat mukana laatimisessa
  • oppimissuunnitelma annetaan myös kotiin

Arviointi

  • vähintään kerran lukuvuodessa
  • aina tuen tarpeen muuttuessa

Siirtyminen yleisen tuen piiriin

  • laaditaan uusi pedagoginen arvio
  • käsitellään oppilashuoltoryhmässä
  • päätös kirjataan oppilashuoltoryhmän pöytäkirjaan
  • oppilas jatkaa yleisen tuen piirissä
  • oppilaan edistymistä seurataan yleisen tuen oppimissuunnitelmalla

Lomakkeet

Apua arviointiin (Word-tiedostoja)

pudasjarvi  Lapland - The North of Finland