Oppilashuolto
Koulukohtainen oppilashuoltoryhmä (KOHR) Aika 25.1.21 klo 14.00-15.30 Paikka Ruokasali, TEAMS Osallistujat Jussi Kolu, Jenny Tervo, Petra Berg, Lilja Asikainen, Kati Poijula, Hely Forsberg-Moilanen (liittyi kokoukseen klo 14.30), Kristiina Tolonen, Hanna Illikainen, Marita Hankila, Eveliina Jaakkola, Anni-Inkeri Törmänen, oppilaskunnan hallituksen edustajat Asiat 1. Oppilaiden kuulumiset Oppilaat kertoivat koronarajoitusten vaikutuksesta koulunkäyntiin. Rajoitukset ovat tiukkoja ja oppilaat kaipaavat tavallista koulunkäyntiä ennen koronaa. 6. luokkalaisia huolettaa mahdollinen leirikoulun peruuntuminen keväällä 2021. Oppilaat toivoivat, että koulussa saisi pelata jääkiekolla välitunnilla tai liikuntatunneilla. Jääkiekon käyttäminen on turvallisuusriski suojavälineiden puuttuessa, joten koululla voidaan käyttää vain palloja. Koulu kannustaa kaikkia luistelemaan koulupäivien aikana. Oppilaat toivoivat, että kaakaota saisi tuoda välipalaksi ja tämä sopii koululle. Tarvittaessa kylmäsäilytys on mahdollista koulun ruokasalissa. Teemapäiviä pidettiin hyvinä ja niitä toivottiin lisää. Oppilaat toivoivat, että kiusaamista käsitellään luokissa ja nyt kevätlukukaudella alkaa säännölliset oppitunnit kaikilla luokilla tähän aiheeseen liittyen. Toivottiin myös käsivoidetta luokkiin. 2. Oppilaskunnan toiminnan suunnitelma keväälle Lilja esitteli oppilaskunnan toimintaa kevätlukukaudella. Oppilaskunta järjestää yhdessä liikuntatiimin kanssa laskiaistapahtuman pe 12.2. Vapuksi on tulossa teemapäivä. Oppilaskunta suunnittelee omaa projektia kevääksi koronarajoitukset huomioiden. Oppilaskunnassa käsitellään omaa toimintaa ja oppilaiden roolia luokan edustajana. 3. Harrastamisen Suomen malli –pilotti Harrastamisen Pudasjärven malli on käynnistynyt. Käytännön asioissa on vielä epäselvyyksiä, mutta ne selviävät mahdollisimman pian. Kerhoja käynnistyy lisää viikon 5 alussa. 4. Nuorisotoimen suunnitelmia kevätlukukaudelle Nuorisotyöntekijät esittelivät talvelle suunniteltua toimintaa koronan ehdoilla. Wauto tulossa Pudasjärvelle. Nuokkari avaa ovensa viikolla 5. 5. Erityisopetus Lakarin koululla 27 oppilasta tehostetussa tuessa ja 11 erityisessä tuessa. Lakarilla on hyvä tilanne vastata tuen tarpeeseen, varsinkin nyt kun Lilja jälleen toimii resurssiopettajana. Ajankohtaisia asioita erityisopetuksen näkökulmasta: · 6.luokkalaisten nivellys, Hyvis-päivän odottaminen millä tavoin toteutuu · tulevien esikoululaisten ilmoittautuminen · nykyisten esikoululaisten kouluvalmiustestit · Kaupunki päässyt osalliseksi Valterin toteuttamaan Oppimisen tuen ja inkluusion kehittämishankkeeseen. Hanke kestää ainakin vuoden, joka koululta 2 osallistujaa. Ensimmäinen koulutus Lapsen kasvu ja oppimisen tukeminen, Resetti-koulutus. Sari Poropudas tiedottaa asiasta. 6. Sosiaalisten taitojen harjoittaminen 7. Muut ajankohtaiset asiat · Kouluterveyskysely on tulossa 4.-5.luokkalaisille oppilaille vastattavaksi ennakkotiedon mukaan 1.-31.3. · Esikouluun ilmoittautuminen alkaa viikolla 5, 1.2. Osoitteiden mukaan olisi tulossa 23 esikoululaista. · tulevia 1.luokkalaisia tulossa Lakarille 29. Hirsikampukselle 48. Lakarilta tiedusteltu kykyä ottaa osa vastaan. 8. Seuraava kokous Seuraava kokous on 29.3. klo 14. 9. Kokouksen päättäminen Kokous päätettiin klo 15.03.
KOULUKOHTAINEN OPPILASHUOLTOSUUNNITELMA Oppilashuoltosuunnitelma pohjautuu oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin (1287/2013:13§), jota velvoittavana noudatetaan kaikissa Pudasjärven kaupungin esiopetusyksiköissä, kouluissa ja oppilaitoksissa. Suunnitelma laaditaan yhteistyössä opetus- ja oppilashuoltohenkilöstön, oppilaiden ja heidän huoltajien kanssa. Samalla sovitaan menettelytavoista, joilla eri osapuolet perehdytetään suunnitelman sisältöön, käytännön toteutustapaan ja asiaan sisältyvään tiedottamiseen. Suunnitelma tarkistetaan lukuvuosittain oppilashuoltoryhmän koordinoimana. KOULU LUKUVUOSI Lakari 2019-2020 A. OPPILASHUOLLON TOTEUTTAMINEN 1. Oppilashuollon suunnittelu ja tiedottaminen Lakarin KOHR huolehtii oppilashuollon suunnittelusta ja tiedottamisesta. Suunnitelma löytyy koulun verkkosivuilta. 2. Koulun oppilashuollon kokonaistarve Tehostetussa tuessa olevien oppilaiden määrä 26 Erityisessä tuessa olevien oppilaiden määrä 9 Muu oppilashuollollinen tuen tarve 181 oppilasta 3. Käytössä olevat oppilashuoltopalvelut (henkilö, yhteystiedot, saatavuus) Terveydenhoitaja: Kristiina Tolonen puh. 0858756250/ 0407313602 Lakarin koululla paikalla ma ja pe Lääkäri: xxxxxx, yhteys th:n kautta Kuraattori: Jonna Puhakka 0405647998 Lakarin koululla paikalla ma ja ti Psykologi: Ostopalveluna koulukuraattorin kautta: Kari Matilainen ja Marika Rossinen: oppimiseen/käytöspulmiin/tunne-elämän vaikeuksiin liittyvät tutkimukset; Virva Siira Keskusteluajat, 1pv/vk Hirsikampuksella, tarvittaessa tulee myös Lakarille Psykologille ohjataan oppilas pedagogisin perustein koulun ja huoltajan yhteistyöllä tai yksilökohtaisen oppilashuollon kautta tai kuraattorin/ terveydenhoitajan suoralla lähetteellä. Perheneuvolan sosiaalityöntekijä: Teija Pohjolainen 0407382946, soittoaika ti-to 12-13 Perheneuvolaan voi ohjata huoltajia ottamaan yhteyttä myös suoraan ilman lähetettä. Lapsiperheiden sosiaalityöntekijä: Meri Malmberg 0858756218 Lastensuojeluun liittyvistä asioista voi tarvittaessa olla yhteydessä sosiaalityöntekijä Seija Tihiseen 0858756219. Sosiaalipalveluiden palveluohjaus: 08 5875 5010 arkisin 9-15 Koulupoliisi Tuomo Stenroth B. YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTO Koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän tehtävänä on kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden kehittäminen, ohjaus ja arviointi. Kokoonpano: rehtori Jussi Kolu, KOHR vetäjä / vararehtori Hely Forsberg-Moilanen, erityisopettaja Anne Niskasaari, terveydenhoitaja Kristiina Tolonen ja kuraattori Jonna Puhakka, oppilaskunnan hallituksen vetäjä Mari Laakkonen, AP/IP-vastaava Kati Poijula, nuorisotoimi, koulunuorisotyöntekijä Miika Raiskio, kaksi oppilaiden edustajaa oppilaskunnan hallituksesta, vanhempien edustaja Vastuualueet: ks. edeltä Oppilasrekisterin ylläpitäjä Erityisopettaja Anne Niskasaari Oppilasrekisterin ylläpitäjän nimi ilmoitetaan opetuksen järjestäjälle. Koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän kokoontuminen ja käytännöt Kokoontumisajankohta: KOHR kokoontuu kaksi kertaa lukukaudessa ja tarvittaessa. Koulukohtaisen oppilashuollon toiminnasta tiedottaminen (muistiot ovat julkisia) KOHR tiedottaa oppilashuollosta koulun henkilökunnalle (henkilökunnan maanantaipalaveri/ opettajainkokous), oppilaille ja heidän huoltajilleen (syystiedote, vanhempainilta), wilma, koulun nettisivut, sisäiset tiedotteet, sähköposti Koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän tavoitteet: Oppilaiden ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja ylläpitäminen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääminen, kolmiportaisen tuen toteutumisen seuraaminen Yhteistyö oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa: Oppilaskunta, vanhempaintoimikunta, vanhempainillat, Kodin ja koulun –päivä, vanhempainvartit, arviointikeskustelut, nivellyskeskustelut esikouluoppilailla ja 6.luokan oppilailla, wilmakeskustelut, puhelinkeskustelut, yksilökohtaiset ohr- palaverit, terveydenhoitajan ja kuraattorin toiminta KOHR huolehtii vuosittain seuraavien asioiden päivittämisestä ja vastuuhenkilöiden nimeämisestä Seuraavien asioiden päivittäminen ja vastuuhenkilöiden nimeäminen · tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen Jussi Kolu · tapaturmien ehkäiseminen, ensiavun järjestäminen ja hoitoonohjaus EA-vastaavat: Mari Ritola, Laila Raiskio, Lea Holappa, Viena Liehu · koulukuljetusten odotusaikoja ja turvallisuutta koskevat ohjeet Jussi Kolu · koulun järjestyssäännöt Jussi Kolu · suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä (kuvattu yksityiskohtaisesti ops:n perusteiden oph:n määräyksessä 4/011/2014) Suunnitteluryhmä · toiminta äkillisissä kriiseissä sekä uhka- ja vaaratilanteissa (kuvattu yksityiskohtaisesti ops:n perusteiden oph:n määräyksessä 4/011/2014) Jussi Kolu ja Hely Forsberg-Moilanen Muita koulukohtaisia tehtäviä tai toimintamalleja: · Kiusaamiseen puuttumisen toimintamalli (KiVa) · Liikkuva koulu · Välkkis-toiminta: Mari Laakkonen ja Veera Ivola · Lions Quest · Kummiluokkatoiminta · Move (5. luokka) · Hyvis-päivä (6. luokka) · Koulun kerhotoiminta · Oppilaskuntatoiminta · Vanhempaintoimikunta · AP/IP-kerho · Seurakunta · Nuorisotyö · Koulunuorisotyöntekijä · Liikuntatoimi Yhteistyö oppilaan siirtymävaiheissa ja jatko-opintojen suunnittelussa Nivellykset ja siirtymävaiheiden toimintamallit on kuvattu opetussuunnitelmassa, joiden mukaan toimitaan. C. YKSILÖKOHTAINEN OPPILASHUOLTO Asiantuntijaryhmän kokoonpano (periaatteet muodostamiseen) Asiantuntijaryhmän koollekutsuja voi olla opettaja, erityisopettaja, opinto-ohjaaja, psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja, koulunkäynninohjaaja tai oppilaan huoltaja. Ryhmän monialainen kokoonpano perustuu tapauskohtaiseen harkintaan ja käsiteltävään asiaan. Ryhmä nimeää keskuudestaan vastuuhenkilön. Rehtori ei kuulu suoraan asemansa perusteella ko. asiantuntijaryhmään. Yksittäisen oppilaan asian käsittelyn tueksi koottava asiantuntijaryhmäryhmän kokoonpano perustuu oppilaan tai tarvittaessa huoltajan suostumukseen. Oppilaan tai huoltajan yksilöidyllä kirjallisella suostumuksella asian käsittelyyn voi osallistua tarvittavia oppilashuollon yhteistyötahoja tai oppilaan läheisiä. Ryhmän jäsenillä on lisäksi oikeus pyytää neuvoa oppilaan asiassa tarpeellisiksi katsomiltaan asiantuntijoilta. Kokouksessa otetaan huomioon oppilaan osallisuus, omat toivomukset ja mielipiteet häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa hänen ikänsä, kehitystasonsa ja muiden henkilökohtaisten edellytystensä mukaisesti. Yksilökohtaisesta oppilashuollosta vastaa yleensä luokanopettaja tai luokanvalvoja. Erityisopettaja on mukana tarvittaessa. Yksilökohtaiseen oppilashuoltoon liittyvät asiakirjat löytyvät Pudasjärven kaupungin sivuilta. Koulukohtainen tarkennus tarvittaessa Oppilashuoltokertomuksen kirjaaminen ja salassapito Asiantuntijaryhmät käsittelevät oppilaan hyvin- ja pahoinvointiin liittyviä asioita. Ryhmän vastuuhenkilö kirjaa yksilökohtaisen oppilashuollon järjestämiseksi ja toteuttamiseksi välttämättömät tiedot oppilashuoltokertomukseen. Kirjauksia voivat tehdä myös muut asiantuntijaryhmän jäsenet. Jos kasvatuskeskusteluissa tai vanhempainvarttien keskusteluissa nousee esille oppilaan hyvin- ja pahoinvointiin liittyviä asioita, niitä voidaan käsitellä moniammatillisesti asiantuntijaryhmissä. Nämä asiat velvoitetaan kirjaamaan oppilashuoltokertomukseen. Oppilashuoltokertomuksen kirjaaja on pääsääntöisesti luokanopettaja tai luokanvalvoja. Kirjaaja ilmoittaa pidetyn asiantuntijaryhmän palaverin ajan ja kokoonpanon koululla sovitulle rekisterinpitäjälle. Oppilashuoltokertomukset sekä muut oppilashuollon tehtävissä laaditut tai saadut yksittäistä oppilasta koskevat asiakirjat tallennetaan oppilashuoltorekisteriin. Opetuksen järjestäjä vastaa henkilötietojen käsittelystä ja ylläpitää edellä mainittua rekisteriä. Oppilashuoltorekisteriin tallennetut tiedot, jotka koskevat yksittäistä oppilasta taikka muuta yksityistä henkilöä, ovat salassa pidettäviä. Oppilaan oppilashuollollinen tuki kirjataan Wilman tukilehdelle. Tieto kirjataan vain kirjauksena oppilashuollollinen tuki. Tämä kirjataan myös, jos huoltaja/ oppilas kieltäytyy oppilashuollollisesta tuesta. Oppilaiden asioita ei saa käsitellä muissa tilanteissa kuin asiantuntijaryhmän kokouksissa. Oppilashuoltokertomukset eivät siirry toiseen kouluun vaan jäävät koulun arkistoon. Jos oppilaalla tulee uudessa koulussa haasteita, niin asioiden käsittely jatkuu uudessa asiantuntijaryhmässä ja sen yhteydessä saadaan tarvittavat tiedot. Koulun käytäntö oppilashuoltokertomusten säilyttämiseen Kansliassa paperiversiot oppilaskohtaisissa kansioissa lukollisessa kaapissa. Lv. 2018-2019 otettiin käyttöön sähköinen oppilashuoltokertomus Wilmassa. Yksilökohtaisen oppilashuollon tavoitteet: Oppilaan hyvinvointi ja sen edistäminen. Tavoitteena tarjota oppilaalle hänen tarvitsemansa tuki ja palvelut. Yksilökohtaisen oppilashuollon tehtävät: Tehostetun ja erityisen tuen yhteydessä tarjota tarvittava tuki. Tehostetun ja erityisen tuen käsittelyt ja selvitysten laadinnat eivät 1.8.2014 alkaen ole oppilashuoltoa. Näin ollen pedagogisten asiakirjojen käsittelyihin ei tarvita huoltajan tai oppilaan suostumusta. Seuraavat asiat pitää kuitenkin huomioida: Moniammatillisuuden toteutumiseksi pedagogisen arvion tai selvityksen laatimiseen osallistuu aina muitakin tuen ammattihenkilöitä kuin opettajia ja rehtori. Moniammatillisuuden kriteeri toteutuu silloin, kun asian käsittelyyn osallistuu opetushenkilöstön lisäksi kouluterveydenhuoltoa tai psykologi- ja kuraattoripalveluja edustavia jäseniä. Monialaisuus voidaan toteuttaa myös konsultoimalla, joka kirjataan asiakirjaan. Psykologin konsultaatio on tarpeellista silloin, jos oppilaan haasteet koulutyössä liittyvät tarkkaavaisuuteen, toiminnanohjaamiseen, johonkin selittämättömään ongelmaan tai oppilaalla on todettu tai epäillään laajempaa heikkoa kognitiivista suoritustasoa. Oppilaan lähete psykologin testeihin on yksilökohtaista oppilashuoltoa, jolloin toimitaan oppilashuollon edellyttämällä tavalla. Oppilashuoltokertomuksiin liittyviä asioita ei kirjata pedagogisiin asiakirjoihin. Niihin voidaan laittaa viittaus, että oppilashuollolliset asiat on kirjattu oppilashuoltokertomukseen. Pienryhmään siirtyminen on kirjattu opetussuunnitelmaan. Koulukohtainen tarkennus tarvittaessa: · Sairaalakoulun yhteydessä Oppilas siirtyy sairaalakouluun lääkärin lähetteen perusteella. Oppilas siirtyy ensin osastolle, josta menee tieto sairaalakouluun. Tämän jälkeen opetus järjestetään oppilaan opiskeluedellytysten mukaan. Yleensä kaikki posti koulujen ja sairaalakoulun välillä tapahtuu ilman välikäsiä. Koulun yhteysopettaja tai luokanvalvoja tai opettajat ovat suoraan yhteydessä oppilasta opettavaan opettajaan sairaalakoulussa. Yhteystiedot ja luvat saadaan vanhemmilta. Wilman oppimissuunnitelma kaavakkeita voidaan käyttää oppilaan kokonaistilanteen kartoittamiseen ja tehtävien antamiseen sairaalakouluun. Koulukohtainen tarkennus tarvittaessa: · Oppilaan sairauden vaatiman hoidon, erityisruokavalion tai lääkityksen järjestäminen koulussa Oppilaan sairauden hoitamiseen nimetään vastuuhenkilö. Erityisruokavaliot hoidetaan terveydenhoitajan kautta. Terveydenhoitaja vastaa koulun ensiapukaappien päivittämisestä. Ensiapukaappi päivitetään syys- ja kevätlukukauden alussa. Muutoin ensiapuvastaavat pyytävät täydennystä. · Oppilashuollon tuki kurinpito tai opetuksen osallistumisen epäämisen yhteydessä Kasvatuskeskustelu Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Kasvatuskeskustelussa yksilöidään toimenpiteeseen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot koulussa käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi. Kasvatuskeskusteluun määrää koulun opettaja tai rehtori. Kasvatuskeskustelu tulee kirjata Wilmaan ja siitä tulee ilmoittaa oppilaan huoltajille. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se 2 momentissa esitetty huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi. Koulukohtainen tarkennus tarvittaessa: Työrauhan ylläpitäminen kasvatuskeskustelun aiheena. Kurinpitorangaistukset Ennen oppilaan määräämistä jälki-istuntoon, kirjallisen varoituksen antamista oppilaalle ja oppilaan määräaikaista erottamista on yksilöitävä toimenpiteeseen johtava teko tai laiminlyönti, kuultava oppilasta ja hankittava muu tarpeellinen selvitys. Ennen kurinpitorangaistuksen antamista on oppilaan huoltajalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Muista 36 §:ssä tarkoitetuista toimenpiteistä on ilmoitettava oppilaan huoltajalle ja opetuksen epäämisestä tarvittaessa koulun sijaintikunnan sosiaalihuollon toimeenpanoon kuuluvia tehtäviä hoitavalle viranomaiselle. Määräaikaisesta erottamisesta ja kirjallisesta varoituksesta tulee antaa päätös, ja muut 36 §:ssä tarkoitetut toimenpiteet tulee kirjata. Opetuksen järjestäjän tulee järjestää opetus, joka estää määräajaksi erotetun oppilaan jäämisen jälkeen vuosiluokkansa ja opetusryhmänsä edistymisestä. Erotetulle oppilaalle laaditaan opetussuunnitelmaan perustuva henkilökohtainen suunnitelma, jonka mukaan opetus toteutetaan ja oppimista seurataan. Suunnitelman laatimisesta vastaa luokanvalvoja. Kurinpitorangaistukset kirjataan Wilman tukilehdelle. Koulukohtainen tarkennus tarvittaessa: · Koulun ulkopuolisten palvelujen ja yhteistyökumppaneiden kanssa D. SEURANTA JA ARVIOINTI Oppilashuoltosuunnitelman toteutumisen arviointi: |