EN | RU | FI

Tasapainoile arjessa

Elina ja Sampo

Miten sinä harjoitat tasapainoasi? Meistä suurimmalla osalla arki on kovin siloiteltua eikä se tarjoa paljoa ärsykkeitä tasapainon kehittymiselle.  Istumista saattaa tulla paljon ja arki ei kuormita fyysisesti. Toisaalta lapset elävät samassa ympäristössä meidän kanssa, mutta harjoittelevat tasapainoa luonnostaan päivittäin: kiipeilevät, hyppivät, kisuavat ja pyrähtelevät ympäriinsä. Lapset keksivät ja kokeilevat uusia asioita jatkuvasti. Meissä aikuisissakin tämä tutkiva ja kokeileva asenne asuu, mutta se pitäisi kaivaa esiin ja ottaa käyttöön.  Miten voisimme lisätä arkiaskareisiin ja liikuntaharrastuksiin tasapainoa kehittäviä elementtejä?

Pohja hyvälle tasapainolle luodaan lapsuudessa, mutta tasapainoa ei voida pitää kerran opittuna taitona, joka itsestään säilyy koko elämän ajan. Tasapainoa tulee harjoittaa samalla tavalla säännöllisesti ja jatkuvasti kuin esimerkiksi kestävyys- ja lihaskuntoakin. Hyvä tasapaino tuo rohkeutta liikkumiseen ja lisää ketteryyttä sekä liikkumisen sulavuutta. Jos tasapaino pääsee ruostumaan, todennäköisyys kaatumistapaturmille lisääntyy. Tasapainoharjoittelu lisää valmiuksia hallita yllättäviä tilanteita esimerkiksi horjahtaessa korokkeen päällä, liukkaalla tiellä tai väistäessä yllättävää törmäystä. Paras tapa harjoitella tasapainoa on se laji tai arjen mauste, joka tuottaa itselle eniten iloa. Siten harjoittelun säännöllisyys toteutuu parhaiten, liikunnasta saatu ilo on tutkitusti paras liikkumisen motivaattori.

Päivittäisillä teoilla ja valinnoilla on iso merkitys pitkällä aikavälillä. Tasapainon harjoitteleminen olisi hyvä yhdistää johonkin olemassa olevaan arkirutiinin. Muuten uusi tapa voi helposti jäädä parin päivän innostukseksi ja sitten unohtua. Voisiko iltalenkistä osa suuntautua metsään, jossa mättäiden, kivien ja kantojen lomassa taiteilu tarjoaisi haasteita tasapainolle? Hampaanpesu yhdellä jalalla tai tasapainoliikkeitä tehden? Salitreeniin mukaan tasapainoa vaativia liikkeitä? Kauppareissut ja työmatkat pyöräillen? Voisitko aloittaa jopa uuden tasapainoa kehittävän harrastuksen kuten tanssi tai pallopelit? Jos liikut mieluummin ryhmässä kuin yksin, kannattaa tutustua liikuntapalveluiden, kansalaisopiston, yhdistysten ja urheiluseurojen järjestämään toimintaan. Vinkkejä ja neuvoa saat meiltä liikunnanohjaajilta.

Ikääntyminen tuo väistämättä eteen haasteita tasapainolle: lihasmassan määrä vähenee ja nivelten liikkuvuus rajoittuu. Mahdolliset perussairaudet ja niihin liittyvät lääkkeet voivat tuoda lisähaasteita. Yhdestä kaatumisesta voi tulla kaatumisten kierre, kun kaatumisen jälkeen liikkuminen voi alkaa pelottaa. Kaatumisen pelko saattaa vähentää kotoa pois lähtemistä ja liikkumista, jolloin toimintakyky voi heikentyä. Tämä noidankehä voidaan katkaista aloittamalla säännöllinen ja sopivantasoinen harjoittelu. Harjoituksia ja lisätietoa saat esimerkiksi osoitteesta https://www.voitas.fi/. Mikäli oma terveydentila tai lääkehoito askarruttaa, kannattaa ennen harjoittelun aloittamista olla yhteydessä hoitavaan lääkäriin.

Tänä syksynä liikuntapalveluiden yhtenä painopistealueena on tasapainon harjoittaminen ja kaatumisen ennaltaehkäisy. Valtakunnallisesti Suomessa joka kolmas yli 65-vuotias kaatuu vuosittain ja yli 80-vuotiaista kaatuu joka toinen. Näistä kaatumisista 50% aiheuttaa jonkin vamman. Usein kaatumisen seuraukset ihmisen toimintakyvylle ja sosiaaliselle elämälle ovat huomattavia. Suomessa kaatumisista aiheutuvat kustannukset ovat sairaalahoitopäivien osalta 200-400 miljoona euroa. Yksi lonkkamurtuma maksaa keskimäärin 30 000 euroa. (Lähde UKK-instituutti) Ennaltaehkäisevä työ on kustannustehokasta ja sen kannattavuudesta on hyvin argumentoitua tutkimusnäyttöä. Liikunnan ja terveellisten elämäntapojen avulla voidaan kaatumisia ennaltaehkäistä. Liikuntapalveluissa haluamme omalla osaamisellamme olla mukana vähentämässä kaatumisia ja siten rakentamassa parempaa arkea.

Syksyn aikana pidämme esittelytilaisuuksia eri tilaisuuksissa ja teemme täsmäiskuja ympäri pitäjää. Torstai on tasapainoa kehittävien ryhmien tehopäivä Tuomas Sammelvuo -salissa: aamulla liikumme päiväkotilaisten kanssa ja minkä jälkeen jatkamme Perhepeuhulassa perheiden kanssa. Iltapäivällä alkaa uusi hyvinvointipassin lunastaneille tarkoitettu tasapaino- ja kehonhallintaryhmä, jonka jälkeen alakoululaisten temppukerho kerää lapset liikkumaan koulupäivän jälkeen.

Lihaskuntoharjoittelu on tärkeä osa hyvän tasapainon ja toimintakyvyn kannalta. Opastamme maanantaisin klo 13-14 Puikkarin kuntosalilla aloittelijoita laitteiden käyttöön ja kuntosaliharjoitteluun. Mikäli kuntosalille tulo arkailuttaa, kannattaa tulla salille tuolloin. Me autamme sinut alkuun. Lisäksi teemme liikunnallista yhteistyötä Oulukaaren terveyspalveluiden kanssa. Mikäli lääkäri tai hoitaja näkee tarpeelliseksi liikuntaneuvonnan osana asiakkaan hoitoa, voidaan perusterveydenhuollosta tehdä myös liikuntaresepti liikunnanohjaajien vastaanotolle. Liikuntaneuvonnassa asetetaan yhteinen tavoite lähetteen pohjalta ja asiakas saa maksutonta henkilökohtaista ohjausta tavoitteen saavuttamiseksi.

Tule mukaan luonnostaan liikkuvaan joukkoomme ja löydä oma tapasi liikkua ja nauttia liikkeestä!

Liikunnanohjaajat Elina Wachira ja Sampo Laakkonen
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
040 679 1476

pudasjarvi  Lapland - The North of Finland