EN | RU | FI

Pudasjärven kaupunki kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa kolmentoista parhaan joukkoon

Kuntamarkkinoinnin SM-kisojen logo

Äänestä Pudasjärvi yleisön suosikiksi!

Pudasjärven kaupunki osallistui huhtikuussa ainutlaatuisuutta ja aitoutta ilmentävällä Järjen äärellä -kampanjalla Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun 2021. Tänä vuonna Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuun osallistui 46 kilpailutyötä, joista 13 on nyt valittu shortlistalle. Yksi shortlistalle valituista töistä on Pudasjärven Järjen äärellä –kampanja.

Tuomariston mukaan kilpailutöistä oli selvästi nähtävillä, että kuntamarkkinointi on kehittymässä vahvemmin strategiaa tukevaksi ja edistäväksi toiminnaksi. Useat kilpailutyöt sisälsivät pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, joka etenee strategiatasolta aina käytännön markkinointitekoihin.

Kilpailuun osallistuneet kampanjat oli toteutettu mm. korona-ajan, tapahtumien hyödyntämisen, aluebrändin rakentamisen, asukasviestinnän, hankintojen tai viestinnän läpinäkyvyyden ympärille. Erityisesti tuomaristoa ilahdutti se, että useissa kampanjoissa osallistettiin asukkaita ja yhteistyötä tehtiin alueen yritysten ja sidosryhmien kanssa. Tuomaristo myös havainnoi, että kunnat hankkivat nykyään entistä enemmän kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua, samalla kun omaa osaamista on vahvistettu. Myös mitattavuus ja raportointi on parantunut aikaisempiin vuosiin nähden, tosin kilpailutöitä arvioidessa tuli esille, että tavoitteiden asettamisessa on vielä haastetta.

Tuomaristo analysoi, että shortlistalle valituissa töissä markkinointikeinoina on käytetty muun muassa aitoja henkilökohtaisia tarinoita, joihin syntyy vahva emotionaalinen sidos ja sitä kautta samaistumismahdollisuus. Erityisen tärkeää oli, että markkinointi mielletään investoinniksi. Tuomariston mukaan markkinointi ja viestintä tulisi mieltää osaksi kunnan investointiprosesseja jo suunnitteluvaiheessa, koska ilman markkinointia ja viestintää investoinnista jää merkittävä vetovoimatekijä käyttämättä.

Tuomaristo arvioi töitä erityisesti niiden tuloksellisuuden perusteella suhteessa tavoitteisiin ja budjettiin. Markkinoinnin pitkäjänteisyys ja liittyminen kunnan strategiaan on tärkeää, mutta samalla myös käytännön toteutus ja kohderyhmien oikea valinta ovat merkittäviä seikkoja. Kolme palkintosijaa ratkaistaan kolmentoista shortlistalle valitun joukosta sekä lisäksi jaetaan yksi tai useampi kunniamaininta. Kaikki osanottajat saavat tuomariston arviot töistään tunnustuksena ja jatkotyön kehittämiseksi. Shortlistalle valitut saavat arviot 15.9. jälkeen ja muut kesäkuun aikana. Kilpailun palkinnot jaetaan Kuntamarkkinoilla Helsingissä 15. syyskuuta.

Shortlistatöihin pääsee tutustumaan tästä ja omaa suosikkiaan voi äänestää tykkäämällä toimintamallista. Yleisön suosikki julkaistaan myös 15.9. Kuntamarkkinoilla. Äänestetään yhdessä Pudasjärvi yleisön suosikiksi!

 

pudasjarvi  Lapland - The North of Finland