Löydä kotisi uudestaan -hankkeen kuulumisia

Löydä kotisi uudestaan –hanke polkaistiin käyntiin 1.4.2019. Alku meni hankkeen toimintoja ja aikatauluja suunnitellessa, yhteistyötapaamisissa Utajärvellä ja Pudasjärvellä sekä erilaisissa koulutuksissa Helsingissä.

Ihan vain pelkkää suunnittelua ei tämä kesän alku ole ollut. 6.6,2019 järjestettiin Kesäpäivätapahtuma Rajamaan rannassa Utajärven ja Pudasjärven Utajärveläiset maahanmuuttajille. Kongasjärven Kisapojat paistoivat meille herkullisia lettuja ja makkaroita. Rajamaan rannassa pelattiin yhdessä mölkkyä, jalkapalloa, lentopalloa ja vietettiin yhdessä aikaa toisiimme tutustuen. Kaikki viihtyivät hyvin, etenkin, kun ilma oli upean kesäinen ja lämmin. Kesän aikana vastaavanlaisia tapahtumia tullaan järjestämään vielä lisääkin.

Utajärvellä Löydä kotisi uudestaan -hanke järjesti maahanmuuttajille Taideleirin yhteistyössä Oulujoki opiston kanssa 14-15.6.2019. Viikonlopun taideleirillä Utajärven maahanmuuttajat maalasivat tauluja. Taideleirin tauluista järjestetään näyttely Utajärvellä nyt heinäkuun aikana.

Löydä kotisi uudestaan –hankkeessa tuetaan harrastusten löytymistä. Olemme tehneet kaksi retkeä Ylikiimingin Vaaralammelle maahanmuuttajien kanssa. Ensimmäinen retki tehtiin 25.6.2019. Ensimmäinen retki oli Pudasjärven ja Utajärven maahanmuuttajien yhteisretki. Meitä oli kaiken kaikkiaan 10 henkeä, joista seitsemän kalasti. Kalastusvälineinä meillä oli virveleitä, pohja- ja mato-onkia. Mukana meillä oli maahanmuuttajia kalastuksen saloihin ja kalan käsittelyyn perehdyttämässä Teemu Liekola. Teemu neuvoi ja opetti virvelin turvallista käyttöä sekä pohja- ongen käyttökuntoon saattamista ja virittämistä. Onneksi saimme yhden kirjolohen, niin Teemu pääsi neuvomaan maahanmuuttajille myös kalan kulkureittiä ja käsittelyä pyydystämisestä ruokapöytään. Kalan paistoimme Vaaralammen grillikodassa. Ja hyvin meille kaikille paistettu kirjolohi maistui.

Toinen kalastusretki Ylikiimingin Vaaralammelle tehtiin 3.7.2019. Nyt olimme Pudasjärven maahanmuuttajien kanssa kalalla. Meistä kuusi kalasti. Päivä oli aurinkoinen, mutta kova tuuli viilensi ilmaa. Tällä kertaa kalastettiin enimmäkseen pohja- ja mato- ongeilla. Kalat kyllä tekivät hienoja hyppyjä
ilmaan, mutta eivät syöttiin oikein tarttuneet. Saaliiksi saatiin pitkän odottelun ja lukuisten yritysten jälkeen yksi kirjolohi. Tällä kertaa emme siitä nyt paikan päällä ruokaa laittaneet. Laihasta kalasaaliista huolimatta meillä oli oikein mukava päivä kalastuksen parissa. Kalastuskärpänen puraisi meitä kaikkia. Takaisin kalastamaan on vielä tälle kesälle uudestaan päästävä. Maahanmuuttajien kalastusharrastusta hanke tukee hankkimalla pari virveliä ja perussetin uistimia. Kalastusvälineitä on mahdollisuus hakea lainaan Löydä kotisi uudestaan –hankkeen toimistolta kuittausta vastaan (lainaan ottaessa ja palauttaessa).

Näin kesäloma aikaan hankkeessa on hyvin aikaa suunnitella loppu kesää sekä tulevaa syksyä ja talvea. Tässä vähän ensimakua tulevasta: Pudasjärven maahanmuuttajille suunnattu Kesäpeli –päivää vietetään Rajamaanrannassa 16.7.2019 Klo 13 – 15. Rajamaan rannassa pelaillaan yhdessä erilaisia kesäisiä pelejä ja vietetään kiva päivä yhdessä.

Retki Hossaan Suomussalmelle tehdään heinä- elokuun vaihteessa. Hossan retki on yhteisretki Pudasjärveläisten ja Suomussalmelaisten maahanmuuttajien kanssa.