Työkyvyn tuen palveluilla sopivaan työhön Pudasjärvellä -seminaari

Huomautus! Koronaepidemian vuoksi seminaari on siirretty syyskuulle 2020.

Työkyvyn tuen palveluilla sopivaan työhön Pudasjärvellä -seminaari on peruttu maaliskuulta ja se järjestetään 3.9.2020 klo 13-16. Paikka tarkentuu myöhemmin. Projektipäällikkö Aili Jussila on yhteydessä kaikkiin maaliskuun seminaariin ilmoittautuneisiin.

Tilaisuus on kaikille avoin. Mukaan toivotaan kaikkia osatyökykyisten kanssa toimivia, kuntapäättäjiä ja erityisesti asiasta kiinnostuneita kuntalaisia.

Jokainen meistä on joskus osatyökykyinen. Työkyky on riippuvainen terveydestä, koulutuksesta, elämäntilanteesta ja työn vaatimuksista.  Jos henkilöllä on käytössä vain osa työkyvystä eikä hän pysty vastaamaan työnsä vaatimuksiin hän on osatyökykyinen.

Osatyökykyisten työkyvyn tukemisesta kertoo LT, työterveyshuollon erikoislääkäri Raija Kerätär. Hän on pitkän linjan työttömien terveydenhuollon asiantuntija ja monella paikkakunnalla hän on ollut mukana kehittämässä uusia toimintamalleja työttömien työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointiin.  Kerätär on tutkinut vaativaa työkykyarviota ja kirjoittanut 2016 väitöskirjan: Kun katsoo kauempaa, näkee enemmän – Monialainen työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointi pitkäaikaistyöttömillä.

Vahvaksi-hankkeen toimesta on selvitetty Pudasjärveläisten työikäisten kokemuksia matkalta työelämään, koulutukseen tai eläkkeelle. Myös osatyökykyisten kanssa toimivien työntekijöiden kokemuksia palveluiden toimivuudesta kartoitetaan parhaillaan. Tulokset kyselystä esitellään seminaarissa.  Ryhmätyöskentelyssä pureudutaankin etsimään ideoita ja toimintamalleja osatyökykyisten työllistymisen tukemiseen Pudasjärvellä. Tilaisuus on lähtölaukaus osatyökykyisten työllistymisen palvelupolkujen kehittämiseen ja toimivan paikallisen mallin rakentamiseen.

Tilaisuuden järjestää Pudasjärven kaupungin työllisyyspalveluiden Vahvaksi - osatyökykyisten työllistäminen -hanke. Hanke toimii Euroopan sosiaalirahaston rahoittamana (ESR) ja tuen on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

13:00
Tilaisuuden avaus
Anni-Inkeri Törmänen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Pudasjärven kaupunki

13:10
Pudasjärven osatyökykyisten asiakas ja -toimijakyselyiden tulosten esittely
Aili Jussila, projektipäällikkö, Vahvaksi-hanke

13:30
Osatyökykyisten työkyvyn tukeminen
Raija Kerätär, kuntoutuslääkäri, Oorninki Oy

14:15
Kahvitauko

14:45
Ryhmätyöskentely, ideoita ja toimintamalleja osatyökykyisten työllistymisen tukemiseen Pudasjärvellä
Raija Kerätär ja Aili Jussila

15:45-16:00
Mitä opimme ja mitä seuraavaksi?
Raija Kerätär

Aili Jussila