Karhupajan Pajainfo

Mitä tarkoittaa Karhupajan Pajainfo?

Tämä kysymys esitettiin minulle eräässä tilaisuudessa, jossa ihmiset osoittivat positiivista kiinnostusta nuortemme mahdollisuudesta tuoda sanansa ja mielipiteensä aikuisten kuunneltavaksi. Pajainfo on joka viikko toistuva Karhupajan nuorten ja valmentajien yhteinen kokoontumistilaisuus, jonka tarkoituksena on ryhmäyttää ja toteuttaa ryhmävalmennusta yksilövalmentajan luotsaamana. Tilaisuudessa nuoret saavat esittää kysymyksiä, parannusehdotuksia toimintaan, ideoita työntekoon, halukkuutensa käydä tutustumassa oppilaitoksiin ja yrityksiin, pyytää ja ehdottaa vinkkejä harrastuksiin, ottaa esille mieltä painavia tai kuohuttavia paikallisia ja laajempiakin yhteiskunnallisia asioita. Ketään ei pakoteta puhumaan, mutta jokainen saa kertoa mielipiteensä pelkäämättä sanojensa luvatta leviävän Karhupajan seinien ulkopuolelle, sillä kaikki Karhupajalla toimivat ovat allekirjoittaneet asiakirjan, joka kieltää tämän. Samassa tilaisuudessa käydään läpi Aloitelaatikkoon tulleet nimettömät/nimelliset viestit.

Pajainfon yhteyteen järjestetään nuorten toiveista tai muista tarpeista nousseita tietoiskuja ja pieniä luentohetkiä, joita yksilövalmentaja, ulkopuoliset vierailevat asiantuntijat ja Karhupajan opiskelijaharjoittelijat toteuttavat. Pajainfossa käsitellyt asiat eivät aina jää vain kyseisen tilanteen sisällöksi, vaan asioita tai niiden herättämiä kysymyksiä ja mietteitä pohditaan ja jalostetaan yhdessä tai yksilöllisesti sekä yksilövalmentajan että työvalmentajien kanssa tauoilla ja työn lomassa.

Sointu Veivo
Yksilövalmentaja