Osallistavaa ryhmävalmennusta Karhupajalla

Kalastusoppia Karhupajalla

Työhönvalmentaja Outi Karjalaisen työllisyyspalvelujen asiakkaille tekemän mielekkäiden ryhmätoimintojen kartoituksen vastauksissa kärkisijalle nousi kalastus ja metsästys. Kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja Arja Lamminkangas, Karhupajan yksilövalmentaja Sointu Veivo ja työhönvalmentaja Outi Karjalainen tarttuivat toimeen ja pyöräyttivät toiveen mukaisen ryhmätoiminnan käyntiin Kalakaverit-hankkeen vetäjän Pertti Kuusiston luotsaamana. Kalastusaiheeseen painottuvaan ryhmätoimintaan tuli mukaan omien yksiköiden asiakkaiden lisäksi Työpetarilta asiasta kiinnostuneita henkilöitä.

Aloituspäivänä tutustuttiin kalastussäännöksiin- ja lupiin, paikallisiin kalastusalueisiin, Iijoen aluekarttaan sekä erilaisiin karttaohjelmiin, jotka auttavat kalastusreissujen suunnittelussa. Sääennusteiden, veden korkeuksien ja kalastusmaastoihin liittyvien asioiden tuntemisen merkitys selkiintyi ryhmäläisille. Saaliskalojen valintaohjeistukseksi Kuusisto muistutti, että suuret emokalat ja uhanalaiset lajit tulee vapauttaa terveinä ja ehjinä. Hauki ei ole roskakala vaan se on vesistön ”talonmies-kiinteistöhuolto” pitäessään runsaan pikkukalojen määrän vesistössä aisoissa. Kalastusvälineet, jigikalastus, erilaiset siimat ja koukut, solmujen- ja haukiperukkeiden tekeminen sekä kalastajan muut tärkeät apuvälineet tulivat tutuiksi. Saaliskalan esikäsittelyyn liittyvät tainnutus, verestys, säilöminen ja kalan monimuotoinen ruuaksi laittaminen olivat osalle ryhmäläisistä uutta valaisevaa tietoa.

Päivän aikana tehtiin itse ja yhdessä erilaisia kalastusvälineisiin liittyviä solmuja. Oltiin ”kalakavereina” toisillemme. Tulevina kokoontumiskertoina ryhmä jalkautuu maastoon tutustumaan joihinkin paikkakunnan kalastuspaikkoihin ja lopuksi opetellaan tekemään lähiruokaperiaatteella omien vesistöjemme kaloista, esim. hauesta, uudenlaisiakin ruokia.