Kuka on Vuoden vapaaehtoinen 2020?

Kansalaisareena palkitsee tänä vuonna seitsemättä kertaa Vuoden vapaaehtoisen. Vuoden vapaaehtoinen kampanjan ja tunnustuksen tavoitteena on nostaa esille vapaaehtoistoiminnan arvostusta ja näkyvyyttä.  Palkinnon saajan tehtävänä on toimia seuraavan vuoden ajan vapaaehtoistoiminnan lähettiläänä. Vapaaehtoistoiminta elää tällä hetkellä yhteiskunnallisten muutosten mukana. Vuoden 2020 keväällä kehitettiin lukuisia uusia tapoja osallistua kansalaistoimintaan. Uudenlaiseen tilanteeseen mukautuminen on synnyttänyt luovia toimintamalleja ja innostanut mukaan runsaasti uusia vapaaehtoisia.

Vapaaehtoistoiminnalla on suuri merkitys kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä. Vuoden vapaaehtoinen 2020 -kampanja tarjoaa loistavan mahdollisuuden tuoda oman kuntasi vapaaehtoistoimijoita näkyväksi! Ehdota siis henkilöä, joka on ansioitunut vapaaehtoistoimija kunnassasi ja ansaitsisi mielestäsi Vuoden vapaaehtoinen 2020 -tittelin. Vuoden vapaaehtoinen voi olla pitkän linjan vapaaehtoistoimija tai uusi tulokas. Hän toimii vapaaehtoisena sydämellä ja innostaen missä päin Suomea tai millä alalla tahansa. Hän voi olla yhteisön kantava voima, taitava innostaja, kekseliäs toiminnan kehittäjä, siltojen rakentaja, erilaisten kohtaamisten synnyttäjä tai muuten ansioitunut ja aktiivinen kuntalainen. Vuoden vapaaehtoiseksi ei kuitenkaan voi valita henkilöä, joka saa hyväntekeväisyystyöstään rahallista korvausta (esim. vapaaehtoistyötä tarjoavan järjestön työntekijä).

Vuoden vapaaehtoinen 2020 -kampanjan ehdotusvaihe on käynnissä 17.8.–17.9. Tällä aikavälillä kuka tahansa – niin yksityishenkilö kuin yhteisö – saa ehdottaa Vuoden vapaaehtoista. Kuka on Vuoden vapaaehtoinen 2020, jätä oma ehdotuksesi! http://www.kansalaisareena.fi/vapaaehtoinen/

1.–30.10. ehdotusten pohjalta suoritetaan yleisöäänestys, jonka kymmenen kärjen joukosta arvovaltainen raati valitsee Vuoden vapaaehtoisen 2020. Vuoden vapaaehtoinen palkitaan Vapaaehtoisten päivän alla 4.12.2020.

Yhteydenotot

Kampanjan koordinaattori Outi Platan