Hyvän Olon Keskuksen taiteilijat on valittu

Havainnekuva Hyvän Olon Keskuksesta

Keväällä Hyvän Olon Keskuksen taiteilijahakuun jätti hakemuksen 178 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää. Haastattelut toteutettiin kesän aikana, ja niiden pohjalta pyydettiin luonnokset kahdelta taiteilijalta ja yhdeltä taiteilijaryhmältä. Taiteilijavalinnat on nyt tehty. Hyvän Olon Keskuksen taidetyöryhmä on päättänyt toteuttaa kolme taideohjelmassa määritettyä taidekohdetta: kaksi rakennuksen ulkopuolelle ja yhden sisälle.

Hyvän Olon Keskuksen kirjastosalin taiteilijaksi on valittu kuvanveistäjä Martti Aiha. Pääsisäänkäynnin edustan teoksen toteuttaa taiteilijaryhmä NEON: arkkitehti Mark Nixon ja kuvataiteilija Viliina Koivisto. Luoteiskulman julkisivuun tulee valosuunnittelija ja kuvataitelija Tülay Schakirin teos.

Taidetyöryhmän jäsen, hyvinvointipäällikkö Outi Nivakoski pukee ajatuksiaan sanoiksi työryhmän työskentelystä: ”Hyvän Olon Keskuksen taidetyöryhmän työskentelyyn osallistuminen on ollut tähän asti mielenkiintoinen, innostava ja iloinen kokemus. Kuten aiemminkin työryhmä totesi, hakijoiden suuri määrä ja taiteellinen korkealaatuisuus yllättivät meidät positiivisesti. Taidetyöryhmän valitsemien taiteilijoiden teosideat täydentävät upeasti Hyvän Olon Keskuksen miljöötä ja toiminta-ajatusta, ja taideteokset tulevat olemaan merkittävä osa rakennuksen identiteettiä. Taideteokset tulevat herättämään erilaisia mielleyhtymiä, aiheuttamaan keskustelua sekä pysäyttämään ihmisiä esteettisten elämysten äärelle.”

Taidetyöryhmän jäsenet:

• Laura Sorri, Lukkaroinen Arkkitehdit Oy (pääsuunnittelija)
  • Janne Kittilä, YIT Suomi Oy (projektipäällikkö)
  • Minna Kangasmaa, taideasiantuntija (kuvanveistäjä)
  • Outi Nivakoski, Pudasjärven kaupunki (hyvinvointipäällikkö)

Kaija Kuiri
projektikoordinaattori