Syötteen ensilumenladulla keho totuttelee hiihtokauteen

Syötteen matkailukeskuksen murtomaahiihtokausi on käynnistynyt Luppoveden ensilumenladun valmistuttua torstai-iltana. Latu pystyttiin avaamaan poikkeuksellisen aikaisin, sillä alkuviikon suotuisat pakkasolosuhteet mahdollistivat lumetuksen aloittamisen jo maanantaina. Latua tehtiin kaikkiaan 1,6 kilometrin verran. Ensilumenladulla on erinomainen mahdollisuus totuttaa keho kesän jäljiltä hiihtoon. Syötteen ensilumenlatu on profiililtaan loivapiirteinen ja siinä on korkeintaan 20 metriä korkeuseroja.

- Korkeuseroiltaan maltillisen ladun etu on se, että ladulla pystyy hiihtämään pitkään matalalla sykkeellä. Tämä helpottaa kehon tottumista hiihtoon ja vahvistaa pohjakuntoa, toteaa ensilumenladun teosta vastaava liikuntapaikkamestari Heino Ruuskanen.

Luppoveden ensilumenladulle on tehty neljän tykin avulla puolen metrin paksuinen lumikerros. Latubaana on kaksisuuntainen ja lähes 8 metriä leveä. Perinteisen hiihtotavan ladut ovat reunoilla ja luistelubaana keskellä. Syötteen latujen kunnossapidosta vastaa Syötteen Latupooli ry. Latupoolin toimintaa, ja siten myös ensilumenladun tekemistä, voi tukea lunastamalla kausipassin (30 euroa) Syötteen Tunturimarketista, Syötteen luontokeskuksesta tai Syötteen keskusvaraamosta. Kausipassilla voi hiihtää koko talvikauden kevääseen 2018. Viime keväänä Syötteen hiihtokausi jatkui toukokuun puoliväliin saakka.

Syötteen reaaliaikaista säätilannetta voi seurata latukameroista:

Luppoveden läheisyydessä on pysäköintipaikat noin 20 autolle ja lisää Safaritalon edessä.

Latupoolin kausipassin ostopaikat

Tunturimarketista, os. Romekievarintie 1