Omatoimikirjasto avattiin Pudasjärvellä

Pudasjärven pääkirjasto palvelee 31.5. lähtien myös omatoimikirjastona. Uudistus pidentää pääkirjaston aukioloaikoja huomattavasti. Pääkirjaston palveluaukioloajat, jolloin henkilökunta on tuttuun tapaan tavoitettavissa kirjaston lainaussalissa, säilyvät ennallaan. Etenkin kesäaikaan omatoimiaika helpottaa kirjastossa asiointia, kun sekä pääkirjaston että kirjastoauton aukioloaikoja joudutaan supistamaan henkilöstön vuosilomien vuoksi. Talvikauden uudet aukioloajat ovat voimassa 31.5. – 24.6. ja jälleen 13.8. lähtien. Kesäaukioloajat tänä kesänä ovat voimassa 25.6. – 12.8.

Torstaina 31.5. klo 8 – 20 vietettiin omatoimikirjaston avajaisia. Ohjelmassa oli opastusta omatoimikirjaston käyttöön, e-aineistopalveluiden esittelyä sekä kahvitarjoilua. Neuvoja ja ohjausta omatoimikirjaston käyttöön saa toki jatkossakin kirjaston henkilökunnalta.

Omatoimikirjaston käyttöä varten asiakkaalla on oltava OUTI-kimpan kirjastokortti ja sen PIN-koodi. Kirjastokortin ja PIN-koodin saa kirjaston palvelutiskiltä. Uutta kirjastokorttia teettäessä on mukana oltava henkilöllisyystodistus.

Omatoimiaikana kirjastossa voi lainata ja palauttaa aineistoa automaatilla, noutaa omia varauksiaan, lukea lehtiä ja käyttää tietokoneita. Varastokokoelmien käyttö, tulostaminen ja kopiointi, maksujen suorittaminen, kaukolainojen tilaaminen, elokuvien katselu tai pelikonsoleilla pelaaminen ei ole mahdollista omatoimiaikaan.

Lehtilukusalin käyttäminen muuttuu siten, että erillisiä lehtilukusalin aukioloaikoja ei ole. Lehtilukusaliin pääsee omatoimiaikaan kirjastokortilla ja PIN-koodilla, kuten muuallekin kirjaston lainaussalin tiloihin. Paperiset sanomalehdet saapuvat kirjastolle arkisin n. klo 9, viikonlopun lehdet ovat luettavissa vasta maanantaina. Kirjaston e-lehtipalveluissa kunkin päivän lehdet ovat kuitenkin luettavissa tuoreeltaan.

Kirjastoon pääsee omatoimiaikana kirjautumalla kirjastokortin ja PIN-tunnuksen avulla kirjaston ulko-oven läheisyydessä olevalla kirjautumislaitteella. Tunnistautuminen on henkilökohtainen. Mikäli samalla ovenavauksella sisään tulee muita henkilöitä, kortilla kirjautunut henkilö on vastuussa mahdollisista vahingoista. Kirjastoon on asennettu tallentava valvontakamera sekä kuulutusjärjestelmä, joka tiedottaa esim. omatoimiajan alkamisesta ja päättymisestä.

Omatoimikirjaston käyttöä varten on omat käyttösäännöt. 16-vuotiaat ja sitä nuoremmat pääsevät kirjautumaan omatoimikirjastoon vain asiakastietoihin merkityn huoltajan tai takaajan luvalla. Luvan saaminen edellyttää huoltajan henkilökohtaista käyntiä kirjastolla sekä henkilöllisyyden todistamista. Tämä rajoitus on OUTI-kimpan yhteinen, ja voimassa sen vuoksi, että huoltaja on vastuussa lastensa turvallisuudesta sekä mahdollisista vahingoista.

Omatoimikirjaston laitehankintoihin Pudasjärven kaupunginkirjasto sai Aluehallintoviraston myöntämää Opetus- ja kulttuuriministeriön hankerahoitusta. Kalustehankinnat ja henkilöstön työpanos on rahoitettu kirjaston omasta budjetista. Vuotuiset käyttökustannukset maksetaan kirjaston omasta budjetista.

Mukana omatoimikirjaston toteuttamisessa ovat olleet P.V. Supa Oy, Koillissähkö Oy, Pudasjärven Automaatiopalvelut Oy, T:mi Matti Hankkila, Kaappi- ja levypalvelu Rautio Ky, Pudasjärven kaupungin kiinteistötoimi, Oulunkaaren tietopalvelut sekä LAN&WAN Oy. Kirjasto kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita hankkeen toteuttamisesta.

Lisätietoja antaa Outi Nivakoski, 040 560 9297.

_MG_8531
_MG_8534