Nuorisovaltuuston pöytäkirja 16.9.2020

Juha Holappa, sivistystoimen johtaja
Marita Hankila, nuorisovaltuuston ohjaaja

1. Kokouksen avaus

Kokous avattiin klo 15.15. Kirjattiin ylös läsnäolijat ja todettiin kokous päätäntävaltaiseksi. Nuorisovaltuusto oli edellisellä viikolla käynyt kuuluttamassa Hirsikampuksen keskusradiosta mahdollisuudesta osallistua nuorisovaltuustoon. Nuorisovaltuusto toivotti nuoret tervetulleeksi tutustumaan toimintaan ja liittymään ryhmään. Neea Moilanen saapui paikalle ja liittyi nuorisovaltuustoon. Sihteerinä toimi nuorisovaltuuston pyynnöstä nuorisovaltuuston ohjaaja Marita Hankila.

2. Toimintasäännön tarkistaminen

Nuorisovaltuusto kävi läpi viime syksynä laadittua toimintasääntöä. Toimintasääntö päivitettiin alkavalle kaudelle ja nuorisovaltuusto teki sinne sivistystoimen johtajan Juha Holapan ehdotuksesta lisäyksiä pohjautuen Nuva ry ohjeistuksiin.

3. Kokouspalkkiot

Nuorisovaltuusto on aiemmissa kokouksissa keskustellut nuorisovaltuuston kokouspalkkioista. Nuorisovaltuuston jäsenet tutustuivat toisien Oulun seudun nuorisovaltuustojen kokouspalkkioihin. Nuorisovaltuusto keskusteli sopivasta kokouspalkkiosta ja ehdottaa summan suuruudeksi 35€. Asia otetaan uudelleen käsittelyyn seuraavassa kokouksessa ja asiasta tehdään päätös ja aloite.

4. Varapuheenjohtajan ja sihteerin valinnat

Keväällä pidetyssä kokouksessa päätettiin valita syksyn kokouksessa uudet varapuheenjohtaja ja sihteeri. Keväällä varapuheenjohtajan paikasta oli kiinnostunut Meja Märsynaho, mutta toivoi asian päättämistä syksyllä. Kokouksessa Juhana Luokkanen ilmoitti olevansa myös kiinnostunut varapuheenjohtajan paikasta tai sihteerin paikasta, jos ei tule valituksi varapuheenjohtajaksi. Varapuheenjohtaja ja sihteeri päätetään seuraavassa kokouksessa.

5. Muut asiat

Instagram-tilin perustaminen ja sen käyttö

Nuorisovaltuusto päätti perustaa instagram-tilin. Nimeksi päätettiin alustavasti nuvapudasjarvi. Ehdotettiin, että nuorisovaltuusto järjestää kisan lopullisesta instagram nimestä. Kaikille nuorisovaltuuston jäsenille annetaan hallintaoikeus ja myös nuorisovaltuustoa ohjaajalle. Tili perustetaan yhdessä seuraavassa kokouksessa. Instagram-tiliä käytetään nuorisovaltuuston markkinointiin, kyselyiden tekemiseen ja tiedottamiseen.

Nuorisovaltuustossa toisena asiana nostettiin esille Iijoen sillan kaiteet. Silta on herättänyt pohdintaa kaikenikäisten keskuudessa ankeutensa takia. Puheenjohtaja esitti voisiko siltaa piristää maalaamalla esimerkiksi graffiteja. Lisäksi taidevalokuvataulut Pudasjärven taajamassa ovat herättäneet keskustelua. Asiasta keskustellaan ja tarvittaessa valmistellaan aloitetta seuraavassa kokouksessa.

6. Seuraava kokous

ma 12.10.2020 klo 15.00