Etsivät jakoivat tietotaitoa oman talouden hallinnasta ja suvaitsevaisuudesta

Syksyn aikana etsivät nuorisotyöntekijät Petra Poijula ja Teija Niemelä ovat vierailleet luennoimassa Karhupajan nuorille pariinkin otteeseen. Ensimmäisen luennon aiheena oli oman talouden hallinta eli kuinka saada raha riittämään peruselämisen kustannuksiin. Luennon aikana jokainen sai laskea oman kuukausibudjettinsa tuloineen ja menoineen. Näin konkretisoitui mustaa valkoiselle siitä, mikä on oman rahapussin sisältö kuukausittain; elänkö yli varojeni vai olenko kukkaroni herra?

etsivat karhupajallaLuennon lopuksi keskusteltiin yhdessä siitä mistä menoista olisi mahdollista säästää ja kuinka pienikin säästö kuukaudessa kasvaa yllättävän suureksi vuoden aikana. Hyviä säästövinkkejä ja oman talouden hallinnan apuvälineitä neuvottiin katsastamaan ja ottamaan käyttöön esimerkiksi Marttojen ja Takuusäätiön nettisivuilta.

Toisen luennon aiheena oli suvaitsevaisuus, joka on nyt ollut erityisesti lisääntyneen maahanmuuton myötä myös nuorten keskuudessa paljon puhuttu aihe. Nuoret vastasivat Jokaisella on oikeus -pelin vähemmistöihin liittyviin kysymyksiin ja väittämiin pohdittuaan asiaa ensin omassa ryhmässään. Luennon aikana keskityttiin monenlaisiin vähemmistöihin kuten vammaisiin, maahanmuuttajiin ja seksuaalivähemmistöihin. Erittäin hyvän keskustelun saimme aikaan mm siitä kuinka eriarvoisessa asemassa kehitysvammaiset lapset ovat monissa maissa ja heitä piilotellaan kotona, koska heitä pidetään häpeällisinä omassa perheessäänkin. Viimeisenä pelin väittämänä nuorille heitettiin fakta tutkimuksesta, jonka mukaan alle 25-vuotiaat suomalaiset ovat suvaitsemattomampia kuin iäkkäämmät kansalaiset. Väittämä herätti keskustelemaan ja ajattelemaan sitä, mistä moinen tutkimustulos johtuu ja miten omaa käsitystään eri vähemmistöryhmistä voi muuttaa; selvitä faktat, äläkä usko huhupuheisiin!

Petra Poijula ja Teija Niemelä