Iijoen silta juhlii Suomen itsenäisyyttä Finlandian rytmein

Pudasjärven Iijoen ylittävästä sillasta on luotu valotaideteoksella maamerkki niin paikallisille asukkaille kuin turisteille matkalla Pudasjärvelle ja Isolle-Syötteelle. Sillan valotaideteoksessa valo virtaa muuntuen ja eläen sillan yli luoden uuden maiseman piilotetun näkymän tilalle ja tekee ylityksen niin autoilijoille kuin kävelijöille elämykselliseksi kokemukseksi. Sillan keskiosaa kohti tihentyvällä rytmillä sijoitetut valotangot muodostavat yhdessä koko sillan mittaisen valonauhan, joka korostaa siltaa myös rantamaisemassa. Näkymä teokseen vaihtelee sitä eri kulmista katsottaessa. Älykkäästi ohjattu valaistus voi muuntua erilaisten ilmaisullisten tarpeiden mukaan, liittyä vuodenaikojen vaihteluun tai erilaisiin tapahtumiin sekä tarjota mahdollisuuden niin paikallisten kuin matkailijoiden luovaan osallistumiseen ja vuorovaikutukseen. Päiväsaikaan valotankojen hiekkapuhalletut polykarbonaattiputket hohtavat auringonvalossa ja heittävät rytmikkäitä varjoja sillalle.

Valaistus on toteutettu teokseen ohjattavilla RGBW-LED-valaisimilla, joka suuntaavat teräskotelon suojasta sekä valkoista että värillistä valoa eri sävyissä ylöspäin teoksen läpikuultaviin putkiin. Sillan länsilaidan kevyen liikenteen väylän valaistus on toteutettu myös melumuurin päälle koteloon sijoitetuilla LED-valaisimilla. Matalalta tuleva valaistus ei vie tehoa valotaideteokselta, ja liiketunnistimien avulla sen voimakkuutta voidaan pienentää, kun sillalla ei ole kävelijöitä tai pyöräilijöitä. Liiketunnistimien avulla voidaan myös valoteokseen toteuttaa kulkijoihin reagoivia teoksia; värin voi saada esimerkiksi muuntumaan kävelijän kohdalla tai ympärillä. Erilaisia mahdollisuuksia ohjelmoida valoteosta ja käyttää sitä tuomaan elämyksiä kaupunkilaisille ja turisteille tutkitaan kevään aikana. Valoteos voidaan ohjelmoida ilmaisemaan esimerkiksi valon dynamiikan avulla Iijoen virtausnopeutta tai värin avulla ilman lämpötilaa tai veden korkeutta. Toisaalta voidaan rakentaa mobiilipalvelu, jonka avulla sillan yli kulkevat koululaiset tai vaikka Pudasjärvelle saapuvat matkailijat voivat vaihtaa sillan väritystä ja valon dynamiikkaa mieleisekseen.

Sillan valoteos otettiin käyttöön maanantaina 4.12. Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlien kunniaksi Sibeliuksen Finlandian innoittamalla juhlavalaistuksella. Liiketunnistimilla toimiva muurivalaistus ohjelmoidaan lähiaikoina. Valoteoksen ja sillan valaistuksen on suunnitellut ja ohjelmoinut arkkitehti, valaistussuunnittelija Henrika Pihlajaniemi Arkkitehdit m3 Oy:stä. Suunnittelussa on avustanut arkkitehti Hanna Kosunen. Valoteoksen ja sillan valaistuksen toteuttajina ovat olleet Pudasjärven kaupunki ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. Sähkösuunnittelusta ja -urakoinnista on vastannut Dynniq Finland Oy. Valoteoksen rakenteet ja valaisimet on toimittanut Savled Oy.

SUOMI 100 -JUHLAVALAISTUS JA JOULUKAUDEN VALAISTUS

Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaa kunnioittava valoteos on koettavissa sillalla pimeän aikaan torstaiaamuun 7.12. klo 9 asti. Valoteos toistaa Suomen lipun värejä dynaamisesti elävinä kuvioina Sibeliuksen Finlandian rytmeihin sovitettuna. Teos alkaa aina alusta tasatunnein toistuen kymmenen minuutin välein ja sen kesto on 9 minuuttia ja 36 sekuntia. Teoksen päättyessä valaistus on puhtaan valkoista, kunnes seuraava esitys alkaa. Kokija voi halutessaan päästä mukaan teoksen äänimaailmaan kuuntelemalla samanaikaisesti Finlandiaa kuulokkeilla esimerkiksi älypuhelimella. Youtube:sta löytyy oikean pituinen Finlandia-versio, jonka tahtiin teos on rytmitetty.

Itsenäisyyden juhlavalaistuksen jälkeen sillalla on joulukauden ajan 10.1. asti pääosin punaisen sävyissä elävä jouluvalaistus. Valaistukseen on luotu erilaisia dynaamisesti muuntuvia ohjelmia, jotka vaihtuvat tunnin välein. Uudenvuodenyönä alkaa sillalla tasan klo 24 värikäs ”valotulitus”, joka kestää tunnin ajan.

Video: Mika Kero, Dynniq Oy