Liikenneympyrässä ajaminen on helppoa, kun sen osaa

Ajaminen liikenneympyrässä

Liikenneympyrät, eli kiertoliittymät ovat saapuneet Pudasjärvellekin Varsitien ja Rimmintien liikenneympyrän myötä. Niinpä on syytä hieman kerrata liikenneympyrässä ajamista, etenkin kun osa vanhemmista autoilijoista ei mahdollisesti ole koskaan sellaisessa ajanut. Heille oppi ja kertaus ovatkin oikein ensiarvoisen tärkeää.

Väistämisvelvollisuudet

Kiertoliittymä on varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla liikennemerkíllä (kärkikolmio), jolloin liikenneympyrään saapuvien on väistettävä sekä pyöräilijöitä, kävelijöitä ja mopoilijoita että ympyrässä jo olevaa ajoneuvoliikennettä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska liikennesäännön perusteella ajoneuvolla on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

Suuntamerkin näyttäminen

Liikenneympyrään saapuvien ajoneuvojen ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä. Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen sen sijaan on aina näytettävä suuntamerkki oikealle. Isommissa liikenneympyröissä voi olla kaksi ajokaistaa, jolloin kaistaa vaihdettaessa on näytettävä suuntamerkki.

Suuntamerkin näyttämisellä annetaan tarpeellista tietoa omista kääntymisaikeista muille ympyrään saapuville moottoriajoneuvojen kuljettajille sekä pyöräilijöille ja jalankulkijoille, jos ympyrä on varustettu risteävillä suojateillä ja pyörätien jatkeilla niin kuin se useimmiten on.

Muista vilkku ja unohda kilpa-ajo!