Karhupajan nuoria kiinnostavat Pudasjärven yritykset

Karhupajan nuoret aloittivat tutustumiskäyntinsä Pudasjärven yrityksiin vierailemalla helmikuussa Kontiotuote Oy:llä. Työnjohtaja Miika Harjun johdolla nuoret saivat valaisevan annoksen tietoa yrityksen taustasta ja toiminnasta. Parin tunnin ajan kierrettiin Kontiotuotteen alueella lähes jokaisessa työkohteessa. Harjun esitellessä toimipisteitä nuorille heille valkeni sahatyönteon nykyaikainen toimintamalli. Suurin osa käytännön työstä tapahtuu koneellisesti eli raskaan voimia vaativan työosuuden määrä osoittautui luultua vähäisemmäksi. Harju rohkaisi nuoria kysymään ennakkoluulottomasti työ- ja työkokeilupaikkaa yrityksestä. Sitoutuneisuus ja motivaatio työntekoon sekä terve asenne uuden oppimiseen ovat tekijöitä, joiden avulla voi edetä niihin tavoitteisiin, joita työuralleen itse haluaa asettaa.

Profin Oy:n tehdaspäällikkö Päivi Lantto ja työnjohtaja Raimo Hirvasniemi esittelivät Pirjo ja Martti Haapalan perustaman tehtaan historiaa ja nykypäivän kehittyvää ja kasvavaa toimintaa. Yritys aloitti toimintansa Kynkäällä vuonna 1977. Nykyisessä paikassa toimivassa yrityksessä valmistetaan lasiliukuseiniä ja –ovia moniin erilaisiin kohteisiin Suomessa ja ulkomailla. Tehdaskierroksen aikana Hirvasniemi kertoi tehtaalla tapahtuvasta käytännön työstä, työntekijöiden hyvinvointiin, työyhteisön kehittämiseen ja johtamiseen kuuluvista erinomaisista malleista. Hän korosti työntekijöiden tärkeää merkitystä tehtaan onnistuneen toiminnan ja menestyksen peruspilareina. Hänkin painotti työnhakijan positiivista asennetta työpaikan saamiseksi ja vahvisti uskoa siihen, että ilman työkokemusta voi tulla rohkeasti töihin, sillä työpaikalla uusi tulokas perehdytetään tuleviin töihinsä. Työuralla eteneminen on työntekijän omasta aktiivisuudesta kiinni.

Sointu Veivo
Yksilövalmentaja