Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että kaikki mitä me teemme, on markkinointia ja viestintää. Itse aktiivisena sosiaalisen median käyttäjänä saan usein palautetta siitä, että miten mm. omat retkeilytarinat ovat saaneet jonkun toisen lähtemään samalle reitille, samaan kansallispuistoon. Tämä jos mikä on suosittelumarkkinointia parhaimmillaan. Itse seuraan aktiivisesti muita retkeilijöitä vinkkejä saadakseni.
Miksi kunnat sitten tekevät markkinointia? Kunnat kilpailevat toistensa kanssa asukkaista, yrittäjistä, työntekijöistä ja turisteista. Kuntien on markkinoinnin avulla erotuttava toisistaan. Pudasjärven kaupunki haluaa tuoda esille kaupungin vahvuudet ja positiiviset puolet markkinoinnilla.
Markkinointia on useita eri tasoja ja kanavat, joissa markkinoinnin muoto valitaan kohderyhmän mukaan.
On mm. vaikuttajamarkkinointia, brändimarkkinointia, sisältömarkkinointia, suoramarkkinointia, asiakkuusmarkkinointia, digimarkkinointia, hakukonemarkkinointia ja suosittelumarkkinointia.
Tapahtumat ovat myös markkinointia parhaimmillaan. Tapahtumien peruunnuttua on meidän kaupungilla pitänyt miettiä muita tapoja.
Pudasjärven kaupungin, Pudasjärven Kehityksen ja Syötteen Matkailuyhdistyksen Järjen äärellä kampanjaan tutustuin ennen saapumistani Pudasjärvelle. Kampanjan hienous piilee mielestäni siinä, että katsoja/lukija voi samaistua henkilöihin ja tarinoihin. Haastattelut eivät ole käsikirjoitettuja, mikä tekee niistä aitoja. Tänä päivänä aitous ja tarinat ovat niitä mitkä myyvät.
Pudasjärvellä n. 2 kuukautta asuneena voin vain ihastella kylien aktiivisuutta. Olen päässyt tutustumaan eri kyliin Pudasjärven Kehitys Oy:n ja Pudasjärven kaupungin kyläkierroksilla. Kylät tuovat elinvoimaisuutta koko kaupungille. Kylien tapahtumat ja tekemiset nostetaankin Järjen äärellä – Kylä lähtee! kampanjassa nyt vahvasti esille. Mainostoimisto tekee kylille logon ja kylät itse kertovat omista tekemisistään. Kaupungin nettisivuille asumisen alle tehdään ns. kylätarjotin: Missä kylässä sinä haluaisit asua?
Poikkeusolojen vallitessa on ollut ilo huomata, varsinkin, sosiaalisesta mediasta miten kasvukeskuksissa asuvat tekevät ratkaisuja ja päätöksiä muuttaa Pohjois-Suomeen. Tästä muuttoliikkeestä Pudasjärvikin haluaa saada osakseen.
Järjen äärellä – Kylä lähtee! kampanjan TV-kampanjassa MTV:lla paketoidaan valmiiksi elämiä ja tehdään näin ollen ratkaisu helpoksi oravanpyörästä pois haluavalle. TV-kampanjan lisäksi tehdään digimarkkinointia ja mm. bannerimainontaa sekä lehtijuttuja, myös paikallisia ajatellen.
Minna Hirvonen
Palvelusuunnittelija – markkinointi ja viestintä
Järjen äärellä kampanjalukuja
Kampanjassa julkaisukanavia ovat Facebook, Instagram sekä YouTube ja Järjen äärellä-sivusto. Tavoitettujen henkilöiden isoimmat ikäjakaumat olivat 35–44 -vuotiaat (28 %) ja 25–34 -vuotiaat (23 %). Naisia ja miehiä on tavoitettu tasapuolisesti (51-4 9%).
Videoilla on ollut reilut yli 873 000 näyttökertaa. Syksyn 2019 aikana järjen äärellä sivustolla on ollut 3500 kävijää ja 14.9.2020 mennessä sivustolla on ollut 14 828 kävijää.
Last modified: 14.2.2023