Päätöksenteko tuulivoimahankkeissa

Tuulivoimahankekehitys ja siihen liittyvä päätöksenteko erinäisine selvityksineen ja vuorovaikutusmahdollisuuksineen voivat olla haastava kokonaisuus hahmottaa. Alla havainnollistetaan  tuulivoimahankkeen kehittämisen ja päätöksenteon eri vaiheita.

Kaavoitus ja ympäristövaikutusten arviointi

Kaavoitus on alueidenkäyttölailla ohjattua maankäytön suunnittelua. Kaavan tulee perustua kaavan merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun. Silloin, kun tuulivoimahankkeeseen on tehtävä ympäristövaikutusten arviointimenettely, voidaan sen sisältöä hyödyntää kaavoituksen vaikutusten arvioinnissa. Yleensä kaavoitus ja YVA-menettely etenevätkin samanaikaisesti.

Virallinen vaihe tuulivoimahankkeissa alkaa, kun kaavoitusaloitteesta tehdään hyväksytty päätös kaupunginhallituksessa. Hyväksytyn kaavoitusaloitteen jälkeen hanketoimija ja konsultti voivat aloittaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS) valmistelun kaavoitusprosessissa ja YVA-ohjelman valmistelun ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä. Kaavoituksessa yhteysviranomaisena toimii sijaintikunta ja YVA-menettelyssä yhteysviranomaisena toimii alueen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (vuoden 2026 alusta lupa- ja valvontavirasto). Koska kaavoitus ja ympäristövaikutusten arviointimenettely tehdään yleensä samanaikaisesti, molempiin liittyvät yleisötilaisuudet voidaan järjestää yhtä aikaa. Lisäksi tuulivoimahankkeiden kehittämiseen on vakiintunut tapa järjestää seurantaryhmä sidosryhmille, vaikkakin tämä on vapaaehtoista. Seurantaryhmä kokoontuu yleensä OAS/YVA-ohjelmavaiheessa ja kaavaluonnos/YVA-selostusvaiheessa.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman valmistuttua se menee kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi, jonka jälkeen se laitetaan nähtäville vähintään 30 päiväksi. Myös YVA-ohjelma menee ELY-keskuksen hyväksyttäväksi valmistuttuaan ja tulee nähtäville vähintään 30 päiväksi. OAS ja YVA-ohjelma suositellaan pidettävän nähtävillä yhtä aikaa. Nähtävilläolon aikana järjestetään virallinen yleisötilaisuus, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua joko paikan päällä tai etäyhteydellä. Yleisötilaisuudessa ovat paikalla hanketoimija, konsultti, kaupunki ja ELY-keskus esittelemässä hankkeen eri osa-alueita. Nähtävilläolon aikana kaavan osalliset voivat esittää lausuntoja ja mielipiteitä OAS:sta sijaintikunnalle. YVA-ohjelmasta kaikki tahot ja henkilöt voivat esittää lausuntoja ja mielipiteitä ELY-keskukselle. Sijaintikunta käy läpi annetut lausunnot ja ottaa ne huomioon kaavoituksen seuraavassa vaiheessa. Nähtävilläolon jälkeen ja saadut lausunnot läpikäytyään ELY-keskus antaa YVA-ohjelmasta lausuntonsa, joka toimii ohjaavana asiakirjana YVA-selostuksen sisältöön ja varmistaa sen kattavuuden.

OAS- ja YVA-ohjelma-vaiheiden jälkeen on hieman hiljaisempaa, kun hanketoimija, konsultti ja kaavoittaja työstävät YVA-selostusta, kaavaluonnosta ja niihin tarvittavia erilaisia selvityksiä. Erilaisia selvityksiä hankkeen, sähkönsiirron ja kaavan vaikutuksista on tehtävä useisiin eri osa-alueisiin liittyen ja niiden on oltava laadukkaita, mikä vie aikaa. Vaikutuksia arvioidaan muun muassa luontoon, linnustoon, maisemaan, paliskuntiin ja ihmisiin. YVA-selostukset ovat usein monta sataa sivua pitkiä sisältäen useita liitteitä tehdyistä selvityksistä.

Kun kaavaluonnos on valmistunut, se hyväksytään kaupunginhallituksessa ja asetetaan nähtäväksi vähintään 30 päivän ajaksi. Myös YVA-selostus menee ELY-keskuksen hyväksyttäväksi ja tulee nähtäville vähintään 30 päiväksi. Jälleen kaavaluonnos ja YVA-selostus suositellaan pidettävän nähtävillä samaan aikaan. Tämänkin nähtävilläolon aikana järjestetään yleisötilaisuus, johon pätevät samat säännöt kuin OAS/YVA-ohjelma-vaiheen yleisötilaisuuteen. Nähtävilläolon aikana kaavan osalliset voivat esittää lausuntoja ja mielipiteitä kaavaluonnoksesta sijaintikunnalle. YVA-selostuksesta kaikki tahot ja henkilöt voivat esittää lausuntoja ja mielipiteitä ELY-keskukselle. Sijaintikunta käy läpi annetut lausunnot ja ottaa ne huomioon kaavoituksen seuraavassa vaiheessa. Nähtävilläolon jälkeen ja saadut lausunnot läpikäytyään ELY-keskus antaa YVA-selostuksesta yhteysviranomaisen perustellun päätelmän, jos YVA-selostus täyttää edellytetyt kriteerit. Ympäristövaikutusten arviointimenettely päättyy perusteltuun päätelmään, joka on myöhemmin liitettävä rakennuslupahakemuksen liitteeksi.

YVA-menettelyn päätyttyä kaavoitus kuitenkin jatkuu vielä yhden vaiheen, kaavaehdotuksen, ajan. Kaavaehdotus laaditaan kaavoituksen aikaisempien vaiheiden aineiston ja niistä saatujen mielipiteiden ja lausuntojen pohjalta. Kaavaehdotuksessa otetaan myös huomioon YVA-selostuksesta yhteysviranomaisen antama perusteltu päätelmä ja tarkennetaan mahdollisesti YVA-selostukseen jääneitä puutteita. Kaavaehdotuksen valmistuttua sitä pidetään nähtävillä vähintään 30 päivän ajan järjestäen samalla yleisötilaisuus, aivan kuten edellisissäkin kaavoituksen vaiheissa. Kaavaehdotuksen nähtävilläolon aikana on viimeinen tilaisuus lausua ja vaikuttaa kaavan sisältöön, joskaan suuria muutoksia kaavaan ei enää tässä vaiheessa tehdä ilman painavia perusteita. Myös yhteysviranomainen antaa lausuntonsa kaavaehdotuksesta. Viimeisenä kaavaehdotus hyväksytään kaupunginvaltuustossa ja kuulutetaan lainvoimaiseksi valitusajan jälkeen, mihin kaavoitusprosessi viimein päättyy.

Rakennuslupa

Hyväksytty kaavaehdotus on edellytys rakennusluvan hakemiselle. Rakennuslupa voidaan myöntää, vaikka hyväksytystä kaavaehdotuksesta on valitettu, mutta rakentamista ei saa aloittaa ennen kuin kaava on kuulutettu lainvoimaiseksi. Lupahakemukseen on liitettävä myös yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä. Lupapäätöksessä eritellään, kuinka perusteltu päätelmä on otettu luvassa huomioon. Rakennusluvasta on myös valitusoikeus.